Hvad er seo/søgemaskineoptimering?​

SEO (Search Engine Optimization) handler om at få ens hjemmeside til at opnå gode placeringer i søgemaskinerne – som oftest er det i søgemaskinen Google, fordi Google er den mest brugt søgemaskine – de bruges i 90% af alle søgning fra mobil og i 75% af alle søgninger fra computere.

Hvorfor SEO?

Gode placeringer i søgemaskinerne betyder mange besøgende til din hjemmeside.
De hjemmesider som har en topplacering i søgemaskinerne får flest klik og besøgende. Side 1 i søgemaskinerne får Ca. 70% af alle kliksne. Placeringerne 1-5 i søgemaskinerne får ca. 60% af alle kliks og placeringerne 6-10 får ca. 10% af alle kliks. Derfor, jo højere placering, jo flere besøgende og potentielle kunder til din hjemmeside.
 
Det giver sig selv af der er stor værdi i at opnå en placering i top 5 og oftest også stor konkurrence.

Det er vores ambition at hjælpe dig og din bæredygtige virksomheder med søgemaskineoptimering for at du opnå gode topplaceringer i søgemaskinerne, så får du flere besøgende og kunder i butikken.

Søgemaskineoptimering handler om gode brugeroplevelser

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering), men burde i virkeligheden være en forkortelse for Simply Excellent Online.
 
For søgemaskinerne, især Google, er blevet rigtig gode til at finde de hjemmesider med det bedste indhold,
med deres algoritme (Hummingbird) ud fra en lang række faktorer – over 200!
Googles eksistensberettigelse er at give os de bedste søgeresultater – at vi finder frem til det som er intentionen med søgningen.
 
Hvis ikke Google gør det, stopper vi med at bruge deres søgemaskine og bruger en af konkurrenternes fx Ecosia, Bing etc.

SEO hjælper dig også på andre områder – det giver dig billigere annoncepriser (Google Ads)

SEO eller brugeroplevelsen er fundamentet for din hjemmeside. Har du en hjemmeside som er optimeret til søgemaskinerne, har du også en hjemmeside som er optimeret til en god kundeoplevelse.

Hvis du annoncerer med Google Ads (tidligere Adwords), så får du ovenikøbet bedre annonceplaceringer for færre penge… fordi Google ønsker at vise relevante annoncer og gode hjemmesider for deres brugere
(ellers gider brugerne ikke klikke på Googles annoncer i næste søgning).

SEO er ikke et quick fix.

Gode placeringer er noget som man gør sig fortjent til. Det gøres dels ved at gøre det nemt for søgemaskinerne at læse og forstå din hjemmesides indhold og dels ved at skabe godt og engagerende indhold for de besøgende og kunderne på din hjemmeside.

Ønsker du hurtige resultater skal du bruge annoncering i form af Adwords eller Facebook.

 

Hjemmesiden skal vedligeholdes

Dine nuværende og kommende konkurrenter ønsker også gode placeringer og arbejder på det, lige nu.

Så hvis du ikke løbende forbedre dit indhold, vil dine konkurrenter for eller siden have bedre indhold og overtage dine gode placering. Der er heller ingen som ønsker at finde 5 år gammelt indhold.

Det betyder ikke at du skal skrotte dit gamle indhold, snarere tvært imod.

Har du noget godt indhold, så opdater det og gør det endnu bedre.
Det kræver en mindre indsats fra dig, giver dine brugere en endnu bedre oplevelse og Google prioriterer
sider som jævnligt opdateres og vedligeholdes.

Google ændrer sin algoritme ca. 5-600 gange pr. år!

Google arbejder konstant på at give de søgende de bedste resultater, for på den måde at være den foretrukne søgemaskine.
Bagom deres søgemaskine er der en meget avanceret algoritme til at finde de mest relevante hjemmesider.

Så hvad der var godt sidste måned, er næsten helt sikkert ændret en smugle næste måned. Google fortæller sjældent om disse ændringer. Det er kun ved større mere grundlæggende ændringer. De kalder disse opdateringer ved navne Panda i 2011, Pinguin i 2012, Hummingbird i 2013, Pigion i 2014.

I 2018 har der i årets første 9 måneder været 12 større opdateringer. Du kan se en tidslinje for de ændringer som MOZ.com har spottet.

SEO er en investering

I starten må du forvente at skulle lægge en arbejdsindsats, være tålmodig på at søgemaskinerne ser din indsats og at de besøgende ændre adfærd (flere bliver længere på din hjemmeside, bruger mere tid på din side og besøger flere sider mm.).
 
Efter den første oprydning og de første forbedringer skal du bare løbende lave nyt indhold og fra tid til anden forbedre eksisterende indhold.
 

Få hjælp til SEO og gør din hjemmeside bedre for dine brugere
Vi hjælper dig med at gøre din hjemmeside mere brugervenlig og relevant for dine potentielle kunder, samtidig med at de lidt mere tekniske elementer også kommer på plads. Det betyder at du giver dine besøgende en god oplevelse på din hjemmeside og samtidig opnår du gode placeringer i søgemaskinerne – whats not to like J

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *