søgeordsanalyse - Den digitale markedsanalyse

Vil du gerne blive fundet i søgemaskinerne (i Google)?

Vil du gerne vide. hvad dine potentielle kunder bruger af søgeord, så du kan blive fundet?
Ofte er det andre ord, end dem du selv gætter på.
En søgeordsanalyse eller keyword analyse giver dig svar på, hvilke søgeord (keywords) og søgetermer dine potentielle kunder bruger i søgemaskinerne. Søgemaskinerne prøver at matche søgeordet med søgeintentionen og indholdet på din hjemmeside. Hvis ikke du bruger de ord, der søges på, er der meget lille sandsynlighed for at du bliver vist i søgemaskinerne.

Søgeordsanalysen viser dig, hvor ofte søgeordet bruges i søgemaskinerne, og hvor stor konkurrencen er på søgeordet. Den viden er fundamentet for alt SEO-arbejde og for rigtig meget online markedsføring. Man kan sige, at en søgeordsanalyse er en moderne form for markedsanalyse, som fx kan give dig svar på, hvilke søgeord og søgetermer dine potentielle kunder bruger,
hvor mange søgninger der er på dem, hvor stor konkurrencen er på netop de søgeord, hvem dine nærmeste konkurrenter er m.m. –
altså en hel masse værdifuld markedsførings information, som bare ligger og venter på at blive serveret på et sølvfad.

Hvornår bør jeg bruge en søgeordsanalyse?

Lige så snart du ønsker at komme i kontakt med online brugere, som søger i søgemaskinerne fx
Søgemaskineoptimering
Annoncering i søgemaskiner fx Google Ads
Content Marketing, indhold der svarer på en søgeforespørgsel

Søgeordsanalysen handler om mere end flest søgninger.

Det er selvfølgelig interessant at vide, hvor mange der søger på bestemte søgeord eller søgetermer pr. måned, men lige så vigtigt er det at kende konkurrencesituationen på søgningerne. For det nytter ikke noget, hvis du optimerer din hjemmeside til et søgeord eller søgeterm hvor konkurrenceintensiteten er for høj for din hjemmeside. Søgeordsanalysen skal give dig svar på, hvilke søgeord og søgetermer der bliver brugt, hvor mange søgninger er der på dem, hvor stor konkurrencen er på dem, hvilken konkurrenceevne din hjemmeside har ift. konkurrenternes. Først herefter har du et grundlag til at tage kvalificerede beslutninger.

Hvordan finder jeg de søgeord som mine potentielle kunder bruger?

Det er heldigvis ikke så svært at komme i gang. Det kan starte med at du brainstormer en liste med ord for din ydelse/produkt og du finder eksisterende konkurrerende hjemmesider. Ud fra dine input laver jeg en analyse, som vi efterfølgende gennemgår sammen. Derved finder vi frem til de rette søgeord, som både er attraktive for dig at blive fundet på, og hvor din hjemmesides konkurrenceevne giver mulighed for at opnå gode placeringer.
Alt dette afdækkes med en søgeordsanalyse.